استایل

کت مردانه: تاریخچه و انواع مرسوم

تاریخچه مختصر و انواع مرسوم کت مردانه

در دایره لغات البسه در زبان انگلیسی، کت یکی از قدیمی ترین هاست و ریشه در قرون وسطی دارد.

واژه کت مردانه با ظواهر کنونی برای نخستین بار در سال 1300 میلادی در زبان انگلیسی وارد شد، اگرچه ریشه فرانسوی دارد. این لباس برای نخستین بار در اروپای قرون وسطی توسط آقایان پوشیده شد.

کت مردانه کلاسیک

کت کلاسیک که امروزه می‌شناسیم، ریشه در قرن 18 و اوایل قرن 19 دارد. کت کلاسیک در آن دوران تنها توسط افراد طبقه بالا برای امور رسمی استفاده می شد. یکی از مهم‌ترین فاکتورهای کت کلاسیک این است که دارای یک جفت شلوار و جلیقه مطابق با پارچه کت است. یک کت مردانه کلاسیک تا حدودی جذب بوده و مناسب پوشیدن با لباس‌های ضخیم نیست و همچنین فاقد جیب‌های فانتزی است.

دکمه‌های کت مردانه امروزی معمولاً پلاستیکی است. با این حال، کت‌های گران‌تر ممکن است دارای دکمه‌هایی از جنس شاخ یا مروارید باشند. کت‌های کلاسیک بهتر است بیشتر با پیراهن‌های ساده و تک‌رنگ و جلیقه‌های نازک ست شود. کفش‌های رسمی، به طور طبیعی، بهترین ست با کت های کلاسیک هستند.

کت مردانه بلیزر

داستان طراحی کت بلیزر به اوایل قرن نوزدهم باز می‌گردد. کاپیتان کشتی جنگی HMS Blazer، کاپشن‌های نیروی دریایی را با دکمه‌های برنجی برای خدمه خود آماده کرد. سربازان وی در حضور ملکه ویکتوریا که از کشتی بازدید می‌کرد رژه رفتند و در کمال تعجب، ملکه بریتانیا آن‌ها را پسندید. پس از آن محبوبیت این نوع کت مردانه افزایش یافت و اندکی بعد در سال 1837 تبدیل به جامه استاندارد شد. این کت مردانه در هر دو زمینه کاری و تفریحی با محبوبیت فراوان در سرتاسر اروپا روبرو شد و در اوایل قرن بیستم به صحنه مد ایالات متحده سفر کرد. کت مردانه بلیزر معمولاً با رنگ آبی دریایی یا سیاه و دکمه‌های فلزی طلایی یا نقره‌ای، جیب پچ شناخته می‌شود. کت‌های بلیزر را می‌توان با تی‌شرت یا پیراهن با طرح ریز و نازک ست کرد.

کت تک

به طور معمول یک کت تک با کمترین رسمیت، مناسب برای استایل خیابانی است. این کت در گذشته برای عملکردی خاص طراحی شده بود که مردان هنگام حضور در فعالیت‌های ورزشی مانند تیر‌‌اندازی و شکار استفاده می‌کردند. با گذشت زمان، کت تک نیز از نقش خود در لباس ورزشی بیرون آمد و جهت حضور در مراسم غیررسمی و مهمانی استفاده شد.

کت‌های تک با شانه‌های طبیعی و اغلب در صورت عدم وجود آستر داخلی، نازک و شبیه به پیراهن هستند. کت مردانه رسمی معمولا دارای جیب‌های جلیقه‌ای و کت‌های تک دارای جیب‌های وصله‌ای است. با این حال این نوع جیب‌ها را روی کت‌های رسمی هم می‌توان پیدا کرد. اما هم کمیاب هستند و هم ظاهر خوبی به کت رسمی نمی‌دهند. کت تک با شلوار کتان و جین به خوبی ست می‌شود. یک کت تک را می‌توانید با انواع لباس‌ها از جمله پلیور، یقه اسکی، انواع پیراهن‌ها و تی‌شرت‌ها به راحتی ست کرده و استایل شیکی را ایجاد کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *